شماره :
303
یکشنبه 1401/05/9 02:21

گزارش تصویری کارگاه فزآیند

فرآیند زاینده طراحی رایانشی
دوره ای برای همنشینی طراحی الگوریتمیک با ساخت دیجیتال

فزآیند، دوره ای برای همنشینی طراحی الگوریتمیک با ساخت دیجیتال، دوره‌ای یک ماهه بود که در خرداد ماه ۱۴۰۱ در کارخانه هنر و طراحی، با تدریس دکتر مجتبی ثابت‌فرد -با تجربه‌ی بالا در تدریس معماری تکنولوژی و نرم‌افزارهای رایانشی- و با حضور ۲۰ نفر شرکت کننده برگزار شد.

انگیزه‌ی فب‌لب در برگزاری دوره، خللی بود که میان نرم‌افزار‌های گسترده طراحی الگوریتمیک و روش‌های ساخت دیجیتال مشاهده می‌شد. این دوره قصد داشت که هم برای افرادی حرفه‌ای و هم علاقه‌مند تازه‌کار این عرصه مفید و جالب توجه باشد.

این دوره با هدف آشنایی شرکت کنندگان با ادبیات گرس‌هاپر، کاربرد آن، و هم آنالیز و بهینه‌سازی استفاده از این نرم‌افزار طراحی شد. درهر جلسه بعد از آموزش، هر یک از شرکت‌کنندگان ۲ تا ۴ تمرین مرتبط با هر درس انجام می‌دادند. جلسه اول به آشنایی با محیط نرم‌افزار، صحبت در باب تحول طراحی و مبانی الگوریتم گذشت.

در جلسه دوم ریاضیات و هندسه و پترن اسلامی آموزش داده شد، که آمادگی مناسبی برای انجام پروژه اول، یعنی طراحی و ساخت پترنی پارامتریک بر اساس نقطه جذب بود، ایجاد می‌کرد. هدف طراحی پترنی بود که ساخت آن بصورت دیجیتال بهینه‌ترین روش باشد. طرح طراحی شده توسط هر فرد بر روی ورقه‌های پلای‌وود ۱۲ میلی‌متری، توسط دستگاه سی‌ان‌سی اجرا می‌شد. انتخاب پلای‌وود به این علت بود که پس از سی‌ان‌سی لایه‌های مختلف چوب زیبایی پترن را مضاعف می‌کرد.

در این تمرین هر یک از حاضران بر اساس خلاقیت خود به نتیجه‌ای متفاوت رسیدند. برای مثال نیلوفر عبدالهی از مدل پلای‌وود خود برای ساخت قالب شکلات به روش گرنت استفاده کرد و در نهایت قالب شکلاتی با طراحی پترن اسلامی تولید شد.

جلسه سوم به ادامه مبحث تحول طراحی و آموزش لیست داده‌ها در بخش نرم‌افزاری اختصاص یافت و در جلسه چهارم درخت داده‌ها آموزش داده شد تا بتوان پترن‌های قبلی را تغییر داد و نتایج جدید استخراج کرد.

نتیجه آموزش جلسه پنجم که شامل نمای پاسخ‌ده، پترن‌های آجری و بحث رد باب تولید دیجیتال بود، به کمک مبحث جلسه ششم یعنی تکنیک کانتور آمد، تا به اعضا کمک کند که پروژه دوم خود، ساخت یک حجم طراحی شده توسط تکنیک کانتور به وسیله دستگاه برش لیزری را انجام دهند.

در این تمرین نیز سارا آبیار دانشجو مجسمه‌سازی، یکی از طراحی‌های خود را کانتور کرده و با برش لیزری تبدیل به مجسمه کرد.

در دو جلسه پایانی الگوریتم های ژنتیکی و مدلسازی برای تحقیق آموزش داده شد، که از این اطلاعات در راستای استفاده از پلاگین میلی‌پد (milipede) برای Topology optimization بود. که در نهایت اعضا با استفاده از پیرینتر سه‌بعدی مدل‌های خود را در مقیاس‌های مختلف به ساخت رساندند.

با توجه به نتیجه رضایت بخش دوره اول، امیدوار و علاقه‌مندیم که دوره دوم را نیز با مباحث کامل‌تری برگزار کنیم.

افزودن دیدگاه جدید

X